הסגולות הרפואיות של המזון

הסגולות הרפואיות של המזון
סגנון החיים שלך יכול להוביל אותך לכוון מרפא ולתמוך בבריאות טובה ויכול לעומת זאת גם להיות השורש של כל מחלותיך . תרגול גופני קבוע נמצא כאפקטיבי לא פחות מתרופות מרשם בטיפול במחלות לב וסוכרת .
באופן דומה , גם במזון צפונה יכולת רפוי עצומה ויכול להחשב לפי כל תבחין כתרופה .
במקרים רבים , מזונות מסוימים מסייעים לריפוי בעיות בריאות אקוטיות ) מחלה אקוטית (חריפה) הינה מחלה המופיעה בפתאומיות , בעלת תסמינים קיצוניים וברורים ונעלמת תוך זמן קצר (יחסית) בניגוד למחלה כרונית המתפתחת באיטיות ונשארת לזמן רב ואפילו עד סוף החיים ) כגון שפעת והצטננות . במקרים אחרים השפעת המזון היא ארוכת טווח ובעיקר פרופילקטית (מניעתית)
בכל מקרה אם ברצונך להיות בבריאות מייטבית המובילה לאיכות חיים גבוהה . מומלץ לדאוג שהמטבח שלנו יהיה עמוס במזון אמיתי . הכוונה כמובן למזון לא מעובד , מלא וללא הנדסה גנטית , כמובן שמומלץ מזון אורגני ובודאי שתוצרת הארץ עדיפה .
להלן כמה מזונות רפואיים החביבים עלי .
מזונות הבריאים למעיים
תמיכה במערכת חיידקי המעיים המועילים , היא כנראה הדרך הטובה ביותר על מנת לשפר את מצב הבריאות הכללית .
בעיות עיכול , גזים , נפיחות , עצירות , שילשול ולמעשה כל מחלה כרונית , הינם למעשה ההוכחה לחוסר איזון במושבת החיידקים הטובים במעיים .
במקרה הזה , מזונות מותססים באופן מסורתי (לדוגמא - מלפפונים חמוצים שסבתא הייתה מכינה) וללא פיסטור , הינם הפיתרון המבוקש , מאחר ומזונות מוחמצים אלו מכילים מגוון של חיידקים מועילים אשר יגיעו למעיים ויוכלו לשגשג שם מחדש . חשוב לזכור כי בערך 80% ממערכת החיסון שלנו מקורה בבני המעיים . חיידקים נושאים בתפקידים חשובים במערכות נוספות בגופנו . להלן מספר דוגמאות של מזונות תומכים .
• ירקות מותססים אשר ניתן להכין בקלות בבית , מכילים באופן טבעי ,יותר חיידקים פרוביוטיים מאשר הכמוסות של תוספי המזון .
באופן אידיאלי רצוי לאכול מגוון גדול של ירקות מוחמצים ,כדי להשיג מגוון גדול של חיידקים מועילים , אשר לכל אחד תועלות שונות .
הקימצ'י – ירקות מוחמצים חריפים בסגנון קוריאני ,הוא מקור מצוין של חיידקים החיים בחומצה לקטית (לקטובצילים ) , אשר מחקרים מראים כי ביכולתם לנקות את הגוף מחומרי הדברה.חומרים נוירוטקסינים (רעילים למערכת העצבים) המיוצרים ע"י האדם ואינם קיימים בטבע באופן רגיל , מצטברים ברקמות הגוף ועלולים להשאר שם שנים ארוכות במידה ולא נפעל לסלקם .
במרץ 2009 התפרסם בירחון Agricultural Food Chemistry , כי הזרחן האורגני הקרוי כלורפיריפוס , מתפרק במהירות בזמן התססת הקימצ'י . 83% מן החומר התפרקו התוך 3 ימים , ביום התשיעי החומר התפרק לחלוטין .

• מרק עצמות זך הינו גורם מרפא לבני המעיים ויוצר בסיס לדיאטת GAPs , המבוססת על העקרונות שפותחו ע"י ד"ר נטשה קמפבל – מקברייד . דיאטה זו נועדה לרפא מעיים דולפים , אשר הינם השורש של הרבה אלרגיות ומחלות אוטואימוניות . בצירוף עם עומס יתר של רעלנים , נוצרת קרקע להפרעות עיצביות כגון אוטיזם , הפרעות קשב ולקויות לימוד.

• מורינגה ,צמח שמקורו בהודו וסביבתה ובעל היסטוריה ארוכה של שימושים רפואיים (בשנים האחרונות מגדלים מורינגה בערבה) העלים מכילים ויטמינים ומינרלים רבים וניתן להשתמש בו חי , מאודה או מבושל . בנוסף , עלי המורינגה עשירים בסיבים והינם בעלי יכולות אנטיבקטריאליות . צמח המורינגה מכיל איזוטיאוקיאנאט , חומר המגן מפני הליקובקטר פילורי (H. pylori) אשר עלול לגרום לכיבים , ריפלוקס חומצי (צרבת) וסרטן הקיבה .

• אלוה וורה עוזר בספיגת חומרי התזונה ,מסייע להחלמת דופן המעי ולשאר בעיות מעיים כולל , קרוהן , קוליטיס , תסמונת המעי הרגיז (IBS) וריפלוקס .
מיץ אלוה וורה (את המיץ מכינים מהג'ל ) מומלץ להכין מאלוה וורה שגדלה בחצרינו, בעלת עלים ברוחב של 5 ס"מ לפחות .

• סיבים הינם חשובים לבריאות מיטבית של המעי . חיידקים מסוימים יכולים להתסיס את הסיבים ותוצרי הביניים , מזינים את המעי הגס .חלק מאותם תוצרים מסייעים בכיול מערכת החיסון ובשל כך מונעים מחלות דלקתיות כגון אסתמה וקרוהן .
בנוסף לירקות המכילים סיבים רבים , ניתן להוסיף קליפות פסילום טחונות לדיאטה הרגילה , 3 מנות של פסיליום (רק אורגני כמובן) מוסיפות כ – 20 גרם של סיבים מסיסים ובלתי מסיסים . בנוסף לתמיכה בעיכול בריא , סיבים מסיסים מהסוג הזה נחשבים פרהביוטים אשר עוזרים בהזנת החיידקים המועילים .

הזנת החיידקים הטובים במזונות בריאים עוזרת בהנחת בסיס מוצק לבנית בריאות מייטבית.
מזונות נוספים ידועים כבעלי תכונות רפואיות שעוזרות בטיפול בבעיות ספציפיות .
בחודש יולי 2015 בדקה רשת הטלויזיה CNN , מספר מזונות וערכה ראיונות עם מומחים , לגבי הפוטנציאל הרפואי של מזונות שונים , לפניך כמה מהם .
מזונות בעלי ערך רפואי
• ג'ינג'ר לכאבי מחזור
לדברי ד"ר לה פומה , רופא ושף , הג'ינג'ר יעיל לכאבי מחזור ,לפחות כמו איבופרופן. ניתן לקחת בכמוסה או פשוט ללעוס פיסת ג'ינג'ר .
מטהאנליזה שנערכה לאחרונה ופורסמה ביולי בירחון האמריקאי לרפואת כאב , מצאה ,כי לקיחת 750-2000 מ"ג של אבקת ג'ינג'ר בארבעת ימי המחזור הראשונים, יעילה למניעת כאבים והתכווצויות .
• נענע לIBS (תסמונת המעי הרגיז)
נענע (גם מנטה) הוא צמח נוגד כאבים חדים ,במקרה זה כאבים המשויכים ל IBS . ד"ר מולין , מרצה בביה"ס לרפואה ג'ונס הופקינס , אמר ל CNN :
בירחון "פיטו מדיסין" ב2005 , לאחר סקירת 16 מאמרים , המליץ העורך כי שמן נענע עשוי להיות התרופה הראשונה לחולי IBS, ללא תופעות חמורות של שלשולים ועצירויות , שמקלה על התסמינים הכלליים ומשפרת את איכות החיים .
• תה היביסקוס ליל"ד
פרחי ההיביסקוס מכילים אנטוציאנינים , פיגמנט מסיס מים , הנותן לפרחים את צבעם ומסייעים בהורדת לחץ הדם .מחקרים רבים תומכים בעובדת יכולתו של ההיביסקוס לעזור בהורדת לחץ דם . חלק ממחקרים אלו פורסמו בדצמבר 2014 , בירחון למדעי הפיסיולוגיה של ניגריה .
• כורכום לדלקת מפרקים שיגרונית
במחקר שפורסם ב- Phytotherapy Resarch במרץ 2012 מצא כי כורכומין שהינו הרכיב הפעיל בתבלין כורכום הינו בעל יכולות אנטי דלקתיות ואנטי שיגרוניות . הכורכומין נמצא יעיל יותר מוולטרן (תרופה נוגדת כאבים) בטיפול בכאבים הנובעים מדלקת מפרקים שיגרונית . בנוסף , אותם שהשתמשו בכורכומין , חוו שיפור לאורך כל הזמן וללא תופעות לוואי.
• פיטריות שיטאקי למערכת החיסון
פטריות שיטאקי מכילות מספר רכיבים המעודדים בריאות ושומרים עליה . אחד ממרכיבים אלו,לנטינן, אשר הינו בעל תכונות אנטי גידולים . בנוסף הינו , אנטיוירלי , אנטיחיידקי , אנטיפיטריתי ומעודד מערכת חיסון .
במחקר מ 2012 , נמצא כי פטריות שיטאקי , מגדילות באופן משמעותי , כמה פרמטרים של מערכת החיסון , כולל גידול של 60% בכמות תאי T , עליה של 100% בתאי NK,עליה ברמות IgA (שיפור ברמת החיסוניות ) ירידה ברמות חלבון מגיב C (ירידה ברמות הדלקתיות) ועליה ברמות ציטוקינים מפחיתי דלקת (אינטרלוקין-4 ,10 ו1 אלפה וכן TNF )
חשוב להזכיר כי עקב תכונת הפיטריה , לספוג כל מצע שבו היא חיה , יש לצרוך אך ורק פטריות אורגניות .ידוע כי פטריות סופגות מתכות כבדות ורעלנים שונים מהמים , האדמה והאויר .
בנוסף למזונות לעיל רצוי לציין גם את דג הסלמון הזכור לטוב . דג זה מכיל כמיות גבוהות של EPA ו DHA ,שתי חומצות שומן מסוג אומגה – 3 אשר חשובות על מנת להפחית את רמת הדלקתיות בגוף . במצב מייטבי היחס בגוף בין חומצות השומן , אומגה – 3 ואומגה – 6 צריך להיות 1:1 . לצערינו היחס המקובל בעולם המערבי מגיע ל 1:40 לטובת אומגה – 6 . בישראל , עקב תזונה ים תיכונית , העשירה בירקות ובפירות , היחס טוב יותר אך עדיין עומד על 1:20 . על מנת לשנות את היחס , יש לצרוך כמויות גדולות של אומגה – 3 .חומצת שומן זו נמצאת רק במאכלי ים ומקורה הוא הפלנקטון . לצערי הרב הסלמון הקיים בישראל , הינו ממקור של גידולים מתועשים , אשר מכילים אסונות תזונתיים . למי שיש גישה לסלמון בר , מומלץ מאד , למי שאין , מומלץ לקחת כמוסה . בהזדמנות זו אבקש להזכיר , כי ALA (חומצה אלפה לינולאית) למרות היותה חומצה מסוג אומגה – 3 ונמצאת במספר מוצרי מזון צמחיים (שמן פשתן , שמן המפ וכו') אינה יכולה לשנות את היחס , מאחר ואין מסלול מטבולי הידוע למדע , ההופך ALA ל DHA שהינו המרכיב החשוב בממברנות התאים ובמח .